close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הרגע שאחרי הפריצה

מערכת שורשכה ניסן, תשעו03/05/2016

רגע לאחר שגיליתם כי פרצו לביתכם מגיעים רגעי בלבול ופחד- מה עושים? איך פועלים? מה נלקח? המאמר הבא יסביר כיצד לפעול, ממה כדאי להימנע ואיך כדאי להתגונן מפני פריצה

תגיות:
התמונה באדיבות kLOGIC
צילום: shutterstock

כולנו חוששים מהרגע הזה שבו נחזור הביתה ונגלה שהדלת פתוחה, החפצים מבולגנים על הרצפה, המגירות מרוקנות והבית שרוי בכאוס. הרגעים בהם אנו מגלים כי הבית נפרץ הם לא נעימים. אך למרות הפחד מהסיטואציה, יש גם סדרת פעולות פרקטיות אשר כדאי לעשות במהירות.

חזרתם ואתם חושדים שמתנהלת פריצה בבית – מה עושים?

החוק קובע שיש לכם זכות להגן על עצמכם, אך לפני שתהיו צודקים כדאי להיות חכמים. טלפנו למשטרה או למוקד חירום 100, שימרו מרחק ככל שתוכלו וצעקו אל הפורצים ודרשו מהם לצאת מביתכם. אל תכנסו לתוך הבית אם אתם חושדים שהבית נפרץ. במידה והפרצים עדיין בתוך הבית, התעמתות איתם עלולה להוביל לגילוי אלימות ופגיעה. גם אם הפורצים כבר אינם בבית, כניסה עלולה לשבש ראיות.

במידה והייתם בביתכם או שנכנסתם וגיליתם כי יש בביתכם פורץ, החוק הישראלי קובע שזכותכם להפעיל כוח סביר על מנת להרחיק פורץ משטח ביתכם (חוק דרומי). למרות החוק, רצוי לשמור על איפוק ולהפעיל כוח רק במקרי חירום ורק בלית ברירה. זכותכם להגן על עצמכם במידה ואתם מותקפים וזכותכם להרחיק פורצים מהשטח תוך הפעלת כוח סביר, אך זכרו כי במידה והפורצים יפגעו החקירה תופנה גם אליכם, מעמד שגם אם תצאו ממנו זכאים אינו נעים.

בכל מקרה זכרו כי החוק מרשה לכם לפעול נגד פורצים אך ורק בשטח ביתכם, ובוודאי לא לרדוף אחריהם.

רגע אחרי הפריצה

אחרי הפריצה יש מספר דברים דחופים בהם תצטרכו לטפל. ראשית יש ליידע את המשטרה ואת חברת הביטוח. אל תגעו בשום דבר לפני הגעת חוקרי המשטרה והביטוח. רצוי לצלם את הבית ומצבו לאחר הפריצה – וצלמו צילומים רבים, של כל הנזקים וההרס שגיליתם. במידה ויש טביעת תאריך ושעה לצילומים – הוסיפו אותם. דאגו לקבל מהמשטרה אישור בכתב על הגשת תלונה, אישור זה דרוש לצורך תביעת הביטוח. יידעו הן את חוקרי המשטרה והן את נציגי הביטוח בכך שעדיין לא ערכתם רשימה מסודרת של כל הנכסים החסרים, וודאו כי הדברים רשומים בדו"ח המשטרה ובמידה ותשאלו גם בדו"ח חוקר הביטוח.

עושים סדר

רק אחרי שהמשטרה והביטוח נתנו את רשותם – התחילו בניקיונות. במסגרת הניקיונות אל תזרקו כלום, גם לא ציוד שבור כגון מערכת אזעקה שנפרצה או מנעול שנעקר. לפני שתוכלו לזרוק אותם קבלו את אישור חברת הביטוח על כך. במהלך הניקיונות ערכו בדיקה יסודית של כל החפצים שנגנבו וכל הדברים הדורשים תיקון בעקבות הפריצה – חלונות שנשברו, אריחי רצפה שיש להחליפם, סורגים לחלונות וכדומה. עברו על רשימת התכולה בבית (למשל דו"ח סוקר) כדי לוודא מה נגנב. הקפידו להיות יסודיים – לא המשטרה ולא חברות הביטוח אוהבות מקרים של זיכרון מאוחר בו בעלי הבתים נזכרו בעוד דברים שנגנבו לאחר הגשת מסמכי התביעה.

הזמינו את שמאי הביטוח לאחר עריכת הרשימה, ומלאו את הטפסים הנדרשים.

חלונות וסורגים

רב הפריצות דרך החלון כוללות תלישה של הסורג כולו. במקרי סורגים חדשים ותקינים יחסית, ניתן להצמידם מחדש לחלון או על ידי עיגון או על ידי ריתוך הפינים לחלון. לא מומלץ לבצע עיגון חיצוני שהוא קל מאד לפריצה. במידה ומדובר בסורגים ישנים – כדאי להחליפם. רצוי לוודא כי הסורגים עשויים מברזל מלא וכוללים פס חיזוק כל 40 ס"מ – 50 ס"מ. נקודה נוספת שחשוב לוודא ביחס לסורגים היא כי קיים מנעול איכותי שהגישה אליו היא מפנים הבית בלבד. דאגו כי מתקין הסורגים יהיה מנעולן שהוא גם זגג

דלתות

את הדלת עצמה ניתן לתקן בחלק מהמקרים אולם ייתכן ולא תהיה ברירה אלא להחליף את הדלת כולה. בכל מצב בו התרחשה פריצה רצוי להחליף צילינדר. מומלץ להוסיף מנעול עליון וסגר פנימי – ככל שירבו המכשולים בדרכו של הפורץ כך הוא יחשוב פעמיים האם לא כדאי לפנות למקום אחר לבצע את הפריצה. כאשר מתקנים את הדלתות ומחליפים צילינדרים חשוב לוודא כי המתקין הוא מנעולן מורשה בעל תעודה ממשטרת ישראל. ישנם מנעולם לא מוסמכים רבים שעושים יד אחת עם הפורצים ובמקביל למפתחות שלכם מספקים גם לפורצים מפתח תקין לחלוטין.

מערכות אזעקה ומיגון

ישנם שני סוגים של פורצים מקצוענים ומזדמנים. המזדמנים יפרצו לתוך בתים שקל להם לפרוץ אליהם. כאשר הם מבחינים באמצעים שיקשו עליהם את הפריצה הם פשוט יבחרו בבית אחר לפרוץ לתוכו.

אין כיום מערכת מיגון או צילינדר שלא ניתנים לפריצה על ידי הפורצים המקצוענים, אולם את הפורצים המזדמנים קל להרתיע באמצעות מגוון עזרים החל מאזעקה משוכללת הבודקת תזוזות ופתיחת דלתות או חלונות, בודקת נפחים או מזהה תנועה בבית. כיום, מערכות אלו יודעות גם לזהות בע"ח ולא להרים אזעקה בגללם. מערכות האזעקה המשוכללות מקושרות למוקדי בטחון המקבלים התראה אוטומטית בכל פעם שהאזעקה מופעלת ויודעים לשלוח צוותים לבדיקת הבעיה.

מלבד מערכות אזעקה משוכללות, אפשר גם להתקין מצלמות וידאו המחוברות למחשב ומקליטות את הנעשה בבית ומחוצה לו. גם ללא מצלמות אמת, תמיד ניתן להתקין מצלמות פיקטיביות לצרכי התראה או להציב שלטים הטוענים להיות הבית מוגן באמצעים כאלו ואחרים.

המקצוענים

חלק ניכר מהפריצות מתבצעות כיום בארץ על ידי חבורות מקצועניות של פורצים. מדובר בחבורה מצוידת היטב שיכולה לפרוץ כל אמצעי מיגון שיותקן. אמצעים אלו טובים בעיקר כנגד פורצים מזדמנים. כנגד חבורות הפורצים המקצוענים יש מעט מאד שניתן לעשות.

מדובר בחבורות מגובשות עם חלוקת תפקידים מוגדרות בינם – יש את אגף המודיעין, אלו שתפקידם לאסוף מידע לגבי מקומות פריצה אופציונליים. אנשי המודיעין של הקבוצה יעקבו אחרי סטאטוסים שתפרסמו ברשתות החברתיות ויבדקו האם אתם מתכוונים לבלות את החג אצל המשפחה המורחבת, מתכננים טיול בקרוב או משאירים את הבית ללא השגחה ביום מסוים כל שבוע והולכים לפעילות קבועה כלשהי. יש כאלו שעוקבים אחר אנשים בסופר: עגלה ריקה לפני החג משמעה אדם המתכוון לבלות את הסדר מחוץ לביתו.

אחרי שווידאו כי הבית ריק מיושביו, אחרים יפרצו לתוכו ויגנבו מה שיגנבו. את החפצים הגנובים יעמיסו לרכב שכור הנהוג על ידי אדם נוסף. את השלל ימהרו למכור. קשה מאד לעקוב ולתפוס חבורות אלו, וגם כאשר תופסים אותם הם לרב משתחררים מהכלא לאחר תקופות קצרות יחסית של מספר חודשים עד שנה.

מה בכל זאת אפשר לעשות?

אל תפרסמו יציאה לחופשה או טיול, אל תפרסמו תאריכים וזמנים בהם לא תשהו בבית, דאגו להשאיר אורות דולקים גם כשאינכם, ובקשו משכן שיפנה לכם את תיבת הדואר, ישקה את העציצים וכדומה. כדאי להחליף צילינדר כל 10-15 שנה כדי לתת לפורצים פייט הגון בין התקדמות טכנולוגיית המיגון להתקדמות טכנולוגיית הפריצה. ואחרי כל אלו אל תשכחו לרכוש ביטוח דירה מותאם כדי להבטיח שגם לאחר הפריצה תוכלו להשלים את הדברים שנגנבו ולתקן את מה שנשבר.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה